Γλυπτά Παρθενώνα – Καρυάτιδα: Ποια βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο – Οι «ελληνικές» αίθουσες 18 και 19

Συνολικά 15 μετόπες, 17 αετωματικές φιγούρες και 75 μέτρα της ζωφόρου του Παρθενώνα βρίσκονται ανάμεσα στα εκθέματα του Βρετανικού Μουσείου, που έχει δύο αίθουσές του αφιερωμένες αποκλειστικά στα ελληνικά γλυπτά. Η «Αίθουσα 18» είναι… αφιερωμένη στον Παρθενώνα, ενώ η «Αίθουσα 19» στην Αρχαία Αθήνα και την Ακρόπολη. Εκεί βρίσκεται και η Καρυάτιδα, από το Ερέχθειο.

Στην «Αίθουσα 18» υπάρχουν θραύσματα από Γλυπτά του Παρθενώνα και επίσης κομμάτια αρχιτεκτονικής. Οι επισκέπτες μπορούν να θαυμάσουν δημιουργίες όπως:

Το Γλυπτό του Ιλισού από την Ακρόπολη: Μαρμάρινο άγαλμα από το δυτικό αέτωμα του Παρθενώνα. Το άγαλμα πιστεύεται ότι αντιπροσωπεύει τον θεό του ποταμού Ιλισσό.

Το άγαλμα του Διονύσου: Μαρμάρινο άγαλμα από το ανατολικό αέτωμα του Παρθενώνα. Έχει σχεδιαστεί από τον Φειδία και έχει ταυτιστεί ως Διόνυσος, αλλά έχουν προταθεί και ο Ηρακλής και ο Θησέας.

Μετόπη Κενταύρου και Λαπίθη: Αυτή η μετόπη είναι από το ανατολικό μισό της νότιας πλευράς του ναού του Παρθενώνα. Απεικονίζεται ένας Κένταυρος σαν να παλεύει με έναν Λαπίθη. Αντίστοιχη μετόπη υπάρχει και στο Μουσείο της Ακρόπολης.

Ιππείς: Μαρμάρινο ανάγλυφο από τη δυτική ζωφόρο του Παρθενώνα. Η ζωφόρος δείχνει την πομπή της γιορτής των Παναθήναιων, την ανάμνηση των γενεθλίων της θεάς Αθηνάς.
Γυναικείες μορφές από τον Παρθενώνα: Μαρμάρινο άγαλμα δύο γυναικείων μορφών από το ανατολικό αέτωμα του Παρθενώνα. Όπως αναφέρει το Βρετανικό Μουσείο, είναι ίσως, από αριστερά προς τα δεξιά, η Εστία, η Διόνη και η κόρη της Αφροδίτη. Ωστόσο, μια άλλη πρόταση είναι ότι οι δύο μορφές στα δεξιά είναι η προσωποποίηση της Θάλασσας (Θάλασσα) στην αγκαλιά της Γης (Γαία).

Κεφάλι Αλόγου: Μαρμάρινο άγαλμα από το ανατολικό αέτωμα του Παρθενώνα. Αυτό είναι το κεφάλι ενός από τα άλογα που τράβηξαν το άρμα της θεάς Σελήνης ή της Νυξ, θεότητας της νύχτας. Είναι ένα από τα πιο διάσημα εκθέματα στο Βρετανικό Μουσείο.

Η «χαμένη» Καρυάτιδα
Αντίστοιχα, στην «Αίθουσα 19» εκτίθενται τμήματα του ναού του Ερεχθείου και της Αθηνάς Νίκης. Το γλυπτό που ξεχωρίζει είναι η Καρυάτιδα. Η 6η «κόρη» που έχει χωριστεί από τις άλλες πέντε που βρίσκονται στο Μουσείο της Ακρόπολης.

Εκεί κάποιος μπορεί να δει επίσης:

Μαρμάρινο ανάγλυφο από τον ναό της Αθηνάς Νίκης
Γλυπτή ταφόπακα του Ξάνθιππου
Μαρμάρινο αναθηματικό ανάγλυφο στη θεά Άρτεμη
Μαρμάρινη επιτύμβια στήλη μιας ιέρειας με το όνομα Χοϊρίνη
Το Ερέχθειο ήταν το σημαντικότερο θρησκευτικό κτίριο της Αθήνας . Πιθανώς ξεκίνησε γύρω στο 421 π.Χ. κατά τη διάρκεια μιας ηρεμίας στον μακροχρόνιο πόλεμο μεταξύ Αθήνας και Σπάρτης, ολοκληρώθηκε γύρω στο 404 π.Χ.

Γλυπτά Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο

Πώς έφτασαν τα Γλυπτά στο Βρετανικό Μουσείο
Σύμφωνα με την επίσημη εκδοχή των Βρετανών, στις αρχές του 19ου αιώνα, χορηγήθηκε στον Λόρδο Έλγιν -Πρέσβη στην Οθωμανική Αυτοκρατορία- άδεια (φιρμάνι) ώστε να αφαιρέσει, με την επίβλεψη των αρμόδιων αρχών, εναπομείναντα γλυπτά από τα ερείπια του Παρθενώνα όπως και από άλλα κτίρια της Ακρόπολης, δηλαδή το Ερέχθειο, το Ναό της Αθηνάς Νίκης και τα Προπύλαια.

Στη συνέχεια, όλη η συλλογή αρχαιοτήτων του Έλγιν μεταφέρθηκε στη Βρετανία. Όπως υποστηρίζει το Μουσείο, οι ενέργειές του ερευνήθηκαν διεξοδικά από μια ειδική Κοινοβουλευτική Επιτροπή το 1816 και διαπιστώθηκε ότι ήταν απολύτως νόμιμες, πριν τα γλυπτά εισέλθουν στη συλλογή του Βρετανικού Μουσείου με νόμο του Κοινοβουλίου.

Πού αλλού υπάρχουν Γλυπτά του Παρθενώνα
Σήμερα όλα τα σωζόμενα μέρη διακόσμησης από τον Παρθενώνα βρίσκονται σε αρκετά μουσεία στην Ευρώπη όπως στο Παρίσι, την Κοπεγχάγη, το Μόναχο, τη Βιέννη και το Βίρτσμπουργκ. Από το 50% των αυθεντικών γλυπτών που σώζονται, περίπου τα μισά βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο και τα μισά στην Αθήνα, στο νέο Μουσείο της Ακρόπολης.

Η διαμάχη και η επιστροφή τους
Επίσημο αίτημα για μόνιμη επιστροφή στην Ελλάδα όλων των Γλυπτών του Παρθενώνα της συλλογής του Μουσείου υποβλήθηκε για πρώτη φορά το 1983. Όπως σημειώνουν οι Βρετανοί «Το Μουσείο ζήτησε μια νέα συνεργασία του Παρθενώνα με συναδέλφους στην Ελλάδα και οι εποικοδομητικές συζητήσεις βρίσκονται σε εξέλιξη.

Το Βρετανικό Μουσείο έχει καλή επαγγελματική σχέση με το Μουσείο της Ακρόπολης(Ανοίγει σε νέο παράθυρο), το οποίο τα τελευταία χρόνια περιλαμβάνει ακαδημαϊκά εργαστήρια, τοποθετήσεις προσωπικού και ανταλλαγή γνώσεων για ένα ευρύ φάσμα θεμάτων από το χρώμα στην αρχαία γλυπτική μέχρι την έκθεση και παρουσίαση μουσείων.

Το Βρετανικό Μουσείο είναι ολόψυχα δεσμευμένο να συνεργάζεται με σεβασμό παγκοσμίως, να μοιράζεται και να δανείζει τη συλλογή και να συνεργάζεται προς όφελος του ευρύτερου δυνατού κοινού. Τα τελευταία χρόνια, το Βρετανικό Μουσείο έχει δανείσει το Μουσείο της Ακρόπολης, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο(Ανοίγει σε νέο παράθυρο)και το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης(Ανοίγει σε νέο παράθυρο) στην Αθήνα».